حمیدرضا صانعی در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز، از صدور مجموعاً ۱۵۹۴ مجوز پرواز به مشهد در بازه زمانی ۲۹ مرداد تا ۳ شهریور ۱۴۰۴ مقارن با دهه پایانی ماه صفر و شهادت امامرضا(ع)، خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد، ۱۱۷۸ مجوز برنامهای و ۴۱۶ مجوز پرواز فوقالعاده صادر شده است.
وی با اشاره به اقدامات انجامشده برای مدیریت سفرهای اربعین اظهار کرد: بر اساس تکلیف سازمان به شرکتهای هواپیمایی، از تاریخ ۲۵ مرداد تا امروز (۳ شهریور)، ۱۱۴ مجوز پرواز فوقالعاده صادر شده است. با توجه به پایش انجامشده در تمامی این روزها بلیت رفت و برگشت در دسترس بوده و حتی در بسیاری از موارد، قیمت بلیتها زیر سقف مصوب عرضه شده است؛ با کمی برنامهریزی بهتر با حداکثر قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حتی کمتر، مسافران میتوانستند بلیت تهیه کنند و جزو موارد نادری بود که در این ایام هرگز بلیت نایاب نشد.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه در این ایام، تخلفی مبنی بر فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب صورت نگرفته، گفت: قیمت بلیت اکونومی در مسیرهای برگشت از نرخ تعیینشده یعنی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تجاوز نکرده و موارد اندکی از فروش غیرقانونی بلیت از سوی برخی سایتهای نامعتبر گزارش شده که اقدامات لازم برای مسدودسازی و استرداد وجه مسافران در دست انجام است.
صانعی از مردم خواست در صورت مشاهده تخلفات احتمالی، موضوع را از طریق سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری مطرح کنند، کمااینکه با توجه به نظارتی که هماهنگ با تعزیرات و بازرسی انجام میشود، تخلفات کاهش یافته است؛ چراکه گزارش نظارتها و کاهش مراجعات و اعتراضات مردمی در سامانه ثبت شکایات، بیانگر کاهش تخلفات است. در ایام اربعین، حداکثر ۱۱ مورد شکایت در مورد نرخ اربعین داشتیم که عمدتاً مربوط به فروش بلیت در سایتهای غیررسمی بوده یا اشتباه مردم درخصوص خریداری در بازه زمانی معین بوده است.
وی افزود: تاکنون و تا قبل از تعطیلات اخیر، مستنداتی درخصوص تخلف و گرانفروشی ارائه نشده است، اما یکیدو مورد خرید از سایت غیررسمی اعلام شد که سایتهای مذکور مسدود شدند و وجه پرداختشده مسترد میشود.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما، اظهار کرد: براساس ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف شده است آزادسازی نرخ را انجام دهد، اما شرکت هواپیمایی یک خودتنظیمی دارد و یک نرخ معقول و منصفانه تعیین میگردد. یکی از نگرانیهای مستمر شرکتهای هواپیمایی، عدم فروش بلیت است، چراکه صندلی هواپیما کالایی فاسدشدنی محسوب میشود؛ لذا شرکتها معمولاً نرخهایی را عرضه میکنند که برای مردم قابلخرید باشد.
صانعی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی درپی افزایش نرخ سوخت از ۶۰۰ تومان به ۱۴ هزار تومان و بر طبق اینکه ۷۰ درصد هزینهها ارزی است، افزایش هزینهای داشتند، اما به درخواست ما، افزایش قیمت بلیت را به تعویق انداختند و بعد از جنگ ۱۲روزه دوباره به تعویق افتاد؛ لذا افزایش قیمت رسمی بلیت در دستورکار نیست و تا این لحظه درخواستی برای افزایش نرخ بلیت از سوی ایرلاینها به سازمان ارائه نشده است و با توجه به توان اقتصادی مردم، مطالبهای برای افزایش قیمت نیست؛ چراکه درصورت افزایش، دیگر تقاضایی وجود نخواهد داشت و توازن عرضه و تقاضا مختل میشود.